کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش بدنبال می آید. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶
خانه » آشپزی » خواص مواد غذایی » کدامیک از انواع شیر برای ما بهتر است؟ شیر شتر ، بز و …

کدامیک از انواع شیر برای ما بهتر است؟ شیر شتر ، بز و …

خواص انواع شیر

شیر غذایی است که متخصصان آن را برای اغلب افراد توصیه می کنند. اگر به راحتی می توانید شیر گاو مصرف کنید و مشکلی برای تان به وجود نمی آید، پس می توانید از بهترین گزینه که همان شیر گاو است استفاده کنید. اما شیر گاو برای همه مناسب نیست و افراد به دلایل مختلف از آن اجتناب می کنند.

اگر شما هم یکی از آن افرادی هستید که به دنبال یک جایگزین مناسب برای شیر گاو می گردید، بهتر است بدانید گزینه های بسیاری پیش روی شماست که هر کدام به نوعی به سلامت هر چه بیشتر شما کمک می کنند. کافی است بدانید کدام یک از انواع شیر برای شما مناسب تر است و در حال حاضر چه هدفی را دنبال می کنید. آیا به دنبال پروتئین بیشتر می گردید یا می خواهید وزن تان را کم یا زیاد کنید، شاید هم فقط به شیر آلرژی دارید؟ در هر حال ما بهترین گزینه های جایگزین را به شما معرفی می کنیم.

فواید انواع شیر ، انواع شیر ، ارزش غذیی شیر

شیر شتر؛ مناسب برای دیابتی ها

جدیدترین نوع شیری که به تازگی به بازار عرضه شده، شیر شتر است. یک لیوان یا یک فنجان (۲۵۰ گرمی) شیر شتر حاوی ۱۰۷ کالری، ۳ گرم چربی اشباع شده و ۱۷ گرم کلسترول است. بنابر نتایج تحقیقات می توان گفت که شیر شتر در مقایسه با شیر گاو حاوی ۱۰ برابر آهن بیشتر و سه برابر ویتامین C بیشتر است.

علاوه بر این، تحقیقاتی انجام گرفته که بر اساس آنها شیر شتر برای افراد دیابتی مفیدتر است، چون حاوی انسولین است. نوشیدن شیر شتر در مقایسه با نوشیدن شیر گاو با افزایش سطوح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت مرتبط است. شیر شتر از آن نوع شیرهایی است که باید با احتیاط آن را مصرف کرد و حتما باید پاستوریزه باشد. به علاوه پیدا کردن این نوع شیر سخت و گران است.

شیر بز؛ با ارزش غذایی شیر گاو کم چرب

شیر بادام؛ جایگزینی لذیذ برای شیر گاو

شیربادام نوشیدنی است که می توانید آن را به تنهایی یا به صورت ترکیبی با بعضی نوشیدنی های دیگر مصرف کنید. برای تهیه شیربادام ابتدا تعداد ۱۵ تا ۲۰ عدد مغز بادام خام را به همراه مقداری آب در یک ظرف ریخته و روی حرارت می گذاریم. به محض اینکه آب به جوش آمد ظرف را از روی حرارت برداشته و بادام ها را پوست می گیریم. سپس بادام ها را با دو لیوان آب سرد، سه قاشق غذاخوری عسل و دو تا سه تکه یخ در مخلوط کن ریخته تا به مدت پنج الی هفت دقیقه کاملا مخلوط شوند.

شیربادام مانند شیرسویا فاقد کلسترول، چربی های اشباع و لاکتوز است، اما بر خلاف آن پروتئین کمی دارد، بنابراین بهتر است از شیربادام غنی شده استفاده کنید تا ویتامین ها و مواد آلی لازم برای بدن را به دست آورید. شیربادام برای کسانی که از عارضه نارسایی لاکتوز رنج می برند مناسب است، اما به کسانی که آلرژی دارند توصیه نمی شود.

فواید انواع شیر ، ارزش غذیی شیر ، شیر شتر

شیر برنج، شیرین بی شکر

اگرچه یک فنجان شیربرنج مانند شیر کم چرب حاوی همان مقدار کالری (۹۰کالری) و بدون چربی اشباع شده و کلسترول است، اما شیربرنج به طور طبیعی سرشار از کربوهیدرات هاست که گزینه خوبی برای سلامت قلب نیست. به علاوه شیربرنج پروتئین کمی هم دارد، بنابراین اگر شیربرنج می نوشید، سعی کنید با خوردن دیگر مواد غذایی پروتئین کافی جذب بدن خود کنید.

شیر برنج مانند شیربادام، فاقد کلسترول، چربی و لاکتوز است و پروتئین کمی دارد، با این حال دو خاصیت عمده دارد که آن را به یک انتخاب مطلوب تبدیل می کند؛ اول آنکه شیر برنج ماهیتی شیرین دارد و شما را از مصرف شکر بی نیاز می کند. از سوی دیگر، واکنش های آلرژیک به برنج بسیار نادر هستند، از این رو برای کسانی که به برنج حساسیت دارند گزینه مناسبی خواهد بود.

شیر کنف، محصولی جدید برای شما که حساسیت دارید

شیر کنف یکی از جدیدترین شیرهای ارائه شده در بازار امروزی است. این شیر را از دانه های گیاه کنف (گیاه شاهدانه) می گیرند، اما این شیر حاوی THC (ماده روانگردان موجود در ماری جوانا) نیست و این گیاه نوع دیگری از گیاه شاهدانه است. اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید و به سویا آلرژی دارید این شیر جایگزین خوبی برای شماست. یک کاسه شیر کنف حاوی ۸۰ کالری، ۵/۰ گرم چربی اشباع شده و بدون کلسترول است.

طعم و غلظت این شیر هم شبیه شیر بادام است. شیر کنف سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ به خصوص اسید آلفا لینولنیک همچنین منبع خوبی از کلسیم و منیزیم است که برای سلامت قلب مفید است. کسانی که به سویا، شیر، آجیل و غلات حساسیت دارند، می توانند از شیر کنف استفاده کنند. شیر کنف پروتئین مناسبی دارد و از اسیدهای چرب، ویتامین و کلسیم برخوردار است و طعم و بافت منحصر به فردی دارد.

شیر نارگیل، منحصر به فرد

شیر نارگیل از گوشت نارگیل تهیه می شود و به طور کلی در دسته جایگزین های منحصر به فرد شیر قرار می گیرد. یک لیوان (۲۵۰ گرمی) شیر نارگیل حاوی ۴۵ کالری است و از آن می توان به عنوان یک شیرین کننده طبیعی برای شیرین کردن قهوه، بلغور جو دو سر و غلات صبحانه استفاده کرد. اگرچه یک کاسه شیر نارگیل شیرین نشده حاوی ۴ گرم چربی اشباع شده است، اما این شیر بیشتر از اسیدهای چربی تشکیل شده که برای سلامت قلب مفید هستند.

اگرچه بعضی مردم نارگیل زیادی می خورند و هرگز دچار مشکلات قلبی نمی شوند، اما در مورد تاثیر مثبت و چشمگیر نارگیل و شیرنارگیل روی سلامت قلب به تحقیقات بیشتری نیاز است. اگر دوست ندارید پوره یا آب نارگیل را به همراه غذای تان مصرف کنید، می توانید از نارگیل در تهیه سس و ادویه جات مورد علاقه خود استفاده کنید. شیر نارگیل پروتئین کمی دارد، اما سرشار از فیبر و مواد آلی مانند آهن است.

محبوب ترین شیر غیر لبنی
شیرسویا یکی از محبوب ترین شیرهای غیرلبنی است که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. خواص این شیر مشابه شیر گاو است و به همان اندازه پروتئین، کلسیم و ویتامین A و D دارد. شیرسویا فاقد لاکتوز است از این رو برای کسانی که از عارضه عدم تحمل لاکتوز (نارسایی لاکتوز) رنج می برند، بی خطر است.

شیر بدون شکر مصرف کنید

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از جایگزین های شیر که در بازار به فروش می رسند، با استفاده از مواد افزودنی ناسالم یا مضر مانند شکر خوش طعم می شوند، بنابراین حتما به برچسب این محصولات توجه کنید و حتی الامکان محصولاتی بخرید که فاقد مواد شیرین کننده هستند.

منبع نمناک namnak.com

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه


کپی برداری از مطالب آن، تنها با ذکرلينكمنبع مجاز می باشد. مسئولیت محتوای کتابها به عهده نگارنده بوده و مجله سه تيا هیچ مسئولیتی را در این خصوص نمی پذیرد - طراحی شده توسط پارس تمز-انتشار توسط تولز کمپ